Welkom bij de zomerenquête
Jaarlijks houdt MEVM een grote zomerenquête. Wij gebruiken deze informatie om nog beter te weten wat de huurders en woningzoekenden willen. Hierdoor kunnen wij Actium beter adviseren en rekening houden met de wensen van de huidige en toekomstige huurders.
Dit jaar staat de enquête in het teken van ‘Servicekosten’.
Veel van de huurders van Actium betalen servicekosten. Soms maken die een groot deel uit van de woonlasten. Ook is er soms ontevredenheid over de kwaliteit. Om hierover meer duidelijkheid te krijgen heeft MEVM deze enquête opgesteld.
Soort vragen
Omdat de servicekosten voor iedereen een andere samenstelling hebben, vragen wij eerst naar welke diensten u verleend worden. Van deze diensten vragen wij daarna of u tevreden bent, welke kosten u betaalt en naar uw opmerkingen.
Tijd
Het beantwoorden van de vragen kost u ongeveer tien minuten.
Maak kans op een cadeaubon
Dit willen we niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Daarom verdelen we onder alle deelnemers die hun e-mailadres achterlaten 10 cadeaubonnen van 25 euro.
Alvast dank voor uw medewerking.
Wat zijn servicekosten?
Servicekosten zijn kosten die Actium in rekening mag brengen voor diensten die zij aan de huurders levert. Als Actium de rekeningen betaalt voor gas, water en elektra, onderhoud doet dat wettelijk voor rekening van de huurder is of het trappenhuis schoonmaakt, mag zij de kosten van deze ’service’ aan de huurder doorberekenen. De kosten behoren echt door de verhuurder te zijn gemaakt en moeten redelijk zijn om te mogen worden doorberekend.
De verhuurder mag alleen servicekosten in rekening brengen voor leveringen en diensten die zijzelf eerst betaalt en daarna verrekent met de huurder(s). De servicekosten die het meest voorkomen zijn:
- schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten in een flat of appartementencomplex;
- ramen wassen;
- elektriciteit gemeenschappelijke ruimten of buitenverlichting;
- verwarming van woningen (als er blokverwarming is in het wooncomplex);
- kosten van de huismeester, voor zover die taken verricht die in het belang zijn van de huurder.
Elk jaar krijgt u voor 1 juli een eindafrekening. Daarop staan de werkelijk gemaakte servicekosten. Het kan zijn dat u moet bijbetalen. Of dat u juist geld terug krijgt.
Zaken waarvoor de huurder al huur betaalt, mogen niet ook nog als servicekosten in rekening worden gebracht. Dan zou er namelijk tweemaal voor hetzelfde worden betaald. Het is dus belangrijk om te weten wat onderdeel is van de kale huurprijs. Dat is in ieder geval bij:
- aanleg van gemeenschappelijke groenvoorzieningen;
- verwarmingsinstallaties;
- openbaar toegankelijke parkeerplaatsen en bestratingen;
- schade door vernielingen in gemeenschappelijke ruimten;
- de premie voor de opstalverzekering;
- beheer en administratiekosten van de woonruimte;
- de kosten van de huismeester, voor zover diens taken in het belang zijn van de verhuurder.
Zoals u ziet zijn er overlappingen en is er veel mogelijk in de serviceverlening.
De actuele regels kunt u lezen in het beleidsboek van de Huurcommissie.
Ook kunt u meer informatie vinden bij de rijksoverheid.
Naast de servicekosten heeft Actium ook nog drie fondsen: voor klein onderhoud, ruitvervanging en rioolontstopping. Hiervoor betaalt u elke maand een bedrag. Actium voert dan de werkzaamheden uit, die u eigenlijk zelf had moeten doen.