Voor u naar de Huurcommissie stapt heeft u geprobeerd met Actium het probleem op te lossen. Misschien heeft u zelfs MEVM gevraagd om u te helpen. Is het probleem dan nog niet opgelost kunt u naar de Regionale Geschillencommissie. Dit is een commissie opgericht door de diverse corporaties. Bent u het ook daar niet eens met de uitspraak kunt u nog naar de Huurcommissie. Let op: voor u naar de Huurcommissie gaat dient u eerst SCHRIFTELIJK uw vraag aan Actium te hebben gesteld. Uiteraard is het mogelijk dat u er ook mondeling of telefonisch al uit komt.
Als u uw vraag voor wilt leggen aan de Huurcommissie gaat u dan naar de website en vult het formulier in. Hier geeft u uw gegevens door en legt u het probleem uit. U kunt dat in uw eigen woorden doen.
Voordat de Huurcommissie iets doet, krijgt u een brief waarin staat dat u de kosten (leges) moet betalen. Voor een huurder is dat 25 euro. Dit geld krijgt u weer terug als u heeft gewonnen. Als u niet genoeg geld heeft, kan het eventueel ook goedkoper of zelfs gratis. U moet dan een vrijstelling aanvragen.
Als de Huurcommissie denkt dat er duidelijk probleem is die kan worden opgelost omdat de feiten duidelijk zijn en de uitspraak eigenlijk al ‘vast ligt’ kan de voorzitter al een uitspraak doen. Als de Huurcommissie meer informatie nodig heeft kan zij een onderzoek doen. Soms betekent dat ze bij thuis komt om te kijken wat het probleem precies is (bijvoorbeeld bij schimmel in de woning).
Als de Huurcommissie alle informatie heeft, dan nodigt ze u mogelijk uit voor een gesprek (zitting). Hier mag Actium ook haar verhaal doen. U mag ook iemand meenemen. De Huurcommissie besluit daarna wie er gelijk heeft en of een andere afspraak moet komen tussen u en Actium (de uitspraak).
De hele procedure kan zeker wel een paar maanden duren, dus u moet een beetje geduld hebben. Maar krijgt u gelijk, dan geldt dat in de meeste gevallen met terugwerkende kracht.