Een nieuwe telefoon is een zegen maar ook een bron van frustratie. Ik kan altijd ontzettend genieten van het uitpakken van een nieuwe, in mijn geval, Samsung. Hoe ziet hij eruit? Ligt de telefoon lekker in de hand.
Maar dan begint het! Het overzetten van de gegevens van de oude naar de nieuwe telefoon. Gelukkig hebben de makers het wel makkelijker gemaakt. Apps en gegevens worden eenvoudig overgezet. Dat scheelt al een hoop werk. Vervolgens zal je toch diverse apps opnieuw moeten koppelen. Denk alleen maar aan de app van jouw bank of Digid. Maar ook van niet iedere app is de inlognaam en wachtwoord goed meegenomen. Dan slaat een lichte paniek toe. Want zijn de juiste gegevens wel opgeslagen in mijn wachtwoorden app.
Ik geef het toe; ik gebruik nogal veel apps. Van alle Social Media apps, nieuwssites, muziekapps tot aan sport-/voetbalapps. Als er in de eredivisie gescoord wordt, krijg ik van drie verschillende apps een pop-up op mijn telefoon en horloge. Maar om te zeggen dat ik verslaafd ben aan mijn telefoon, zal je van mij nooit horen.
AI doet steeds meer intrede in ons dagelijks bestaan. In veel gevallen kan dat best handig zijn. Om mijn nieuwe oortjes te claimen, gratis bij mijn nieuwe telefoon, heb ik recent nog een goed gesprek gehad met een chatrobot. Tot het moment dat de vragen te lastig werden en er overgeschakeld moest worden naar een levend wezen. Toen ging het net even iets sneller.
AI en robots doen mij altijd denken aan Robot-reeks van SF-schrijver Isaac Asimov. De mensen zijn uitgezwermd naar diverse planeten en leven in grote luxe want zij hebben robots die het vuile werk voor hen doen. Maar dan wordt er iemand vermoord en gaat een mens samen met een robot aan de slag om de moord op te lossen.
Een van de thema’s in deze reeks is de angst om vervangen te worden door een robot. Want een robot zou maar een moord op kunnen lossen. Wie heeft dan nog een menselijke rechercheur nodig. Iets dat nu ook speelt, want gaan er banen verdwijnen door AI en Robots? En wie gaat daarvan profiteren?
Het menselijk contact heeft voor mij nog steeds de voorkeur. Gewoon met elkaar praten, overleggen en discussiëren over diverse onderwerpen. Maar wij moeten zeker niet de ogen sluiten voor de nieuwe ontwikkeling.
AI en robots gaan zeker in de zorg mensen ontlasten en helpen. Op dit moment kan ik op afstand een afspraak voor mijn ouders in een systeem zetten zodat zij deze niet meer vergeten en op tijd een melding krijgen.
Ook bij Actium zal AI met de tijd zijn intrede maken. Want beter inzicht krijgen, zorgt ervoor dat je betere beslissingen kan nemen. Belangrijk zal altijd blijven dat wij de mensen die minder digivaardig zijn aan de hand blijven meenemen. Er mag geen ongelijkheid ontstaan door de introductie van nieuwe technologie.
En nu ga ik even aan ChatGPT vragen waar die wachtwoorden toch gebleven zijn.