Wat zijn servicekosten?

Dit zijn kosten die Actium voor u voor schiet, zoals het energieverbruik in het trappenhuis of het schoonmaken van de gemeenschappelijke ruimtes. Deze kosten kunnen jaarlijks verschillen. De servicekosten betaalt u maandelijks als een voorschot bovenop de kale huurprijs. Eens per jaar krijgt u een eindafrekening. Daarop staan de daadwerkelijk gemaakte verrekenbare servicekosten. Het kan […]

Waar vind ik mijn netto-huur?

Er zijn twee manieren om uw netto huur te vinden. In de brief van de jaarlijkse huuraanpassing vindt u uw netto huur terug. De brief krijgt u elk laar in april van Actium. U vindt uw netto huur ook op de uw persoonlijke pagina bij Actium (mijnactium)

Huurverlaging?

In 2021 geldt de Wet ‘Eenmalige Huurverlaging Huurders met een Lager Inkomen’. Deze wet betekent dat huurders van een sociale huurwoning recht hebben op een eenmalige huurverlaging, als ze een hoge huur en een laag inkomen hebben. Dat hangt af van de hoogte van uw huidige netto huurprijs en van het gezamenlijke inkomen van u en […]

Wanneer is er sprake van hinderlijke overlast?

Iedereen hoort zijn buren wel eens. We noemen dit leefgeluiden. Voorbeelden van leefgeluiden zijn: het doortrekken van een toilet, een hond die blaft, het dichtslaan van een deur, het inrichten van de woning, het incidenteel geven van een feestje en het huilen of schreeuwen van een kind. Al deze zaken horen bij normaal woongedrag. Wij […]

Huurtoeslag

Als u een woning huurt kunt u wellicht huurtoeslag krijgen. Deze kunt u niet bij Actium aanvragen, maar bij de belastingdienst. Hier kunt u ook kijken of u recht heeft op andere toeslagen, zoals zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag of een kindgebonden budget. U kunt daar ook een proefberekening maken.

Algemene vragen

Als u een algemene vraag heeft, kunt u informatie vinden op onze website. Het eenvoudigst gaat dat door te zoeken. U vindt het zoekvenster op iedere pagina. Indien u niet gelijk vindt wat u zoekt, kan het helpen om te zoeken met een ander zoekwoord.